Το Νομαρχιακό Διαμέρισμα Έβρου σε συνεργασία με τον Σύλλογο Φίλων Μουσικής Σαμοθράκης "Αρμονίας Γένεσις" και με τη συμπαράσταση του Δήμου Σαμοθράκης διοργάνωσε την Κυριακή 10 Αυγούστου 2008 και ώρα 21:00 μουσική εκδήλωση με τίτλο "Μουσικές γειτονιές στο Β. Αιγαίο" με τους

 

Κυριάκο Πετρά (βιολί)
Θανάση Γιώργου (ούτι, λαούτο, φωνή)
Γιώργο Παγκοζίδη (κρουστά)

Απόσπασμα από τον πρόλογο της εκδήλωσης:

To θέμα είναι «Μουσικές γειτονιές στο Β. Αιγαίο». Που ανήκει σε μια ευρύτερη εθνογραφική περιοχή που ξεκινάει από πάνω από την Μαύρη Θάλασσα, την Κωνσταντινούπολη και την Ανατολική Θράκη κατεβαίνει στα νησιά του βορειοανατολικού αιγαίου πιάνει τα μικρασιατικά παράλια και φτάνει ως την Σμύρνη.

Ο ενιαίος χαρακτήρας αυτού του μουσικού χώρου επιβεβαιώνεται από την επικράτηση κοινών ρυθμών, κλιμάκων - με έντονη τη χρήση του ημιτόνιου και του τρημιτόνιου- και συγκεκριμένων μουσικών οργανικών συνδυασμών – όπως η νησιώτικη ζυγιά βιολί, λαούτο που πολλές φορές πλαισιώνεται από ούτι και κρουστά - Τα κυριότερα κομβικά σημεία αυτού του ρεπερτορίου, που έχουν επηρεάσει γενικότερα το μουσικό πολιτισμό του Αιγαίου εντοπίζονται τους δυο τελευταίους αιώνες στα σημαντικά κέντρα της Σμύρνης και της Κωνσταντινούπολης όπως και στα μικρασιατικά παράλια με τα γύρω νησιά μέχρι τα βάθη της Ανατολίας.
Μέσα από τις σχέσεις που είχαν αυτές οι περιοχές πριν το ’22, με το εμπόριο, τις ανταλλαγές σε αγαθά και εργατικό δυναμικό, άνθρωποι, ιδέες και κουλτούρες, συναντιούνται και αναπλάθονται, μελωδίες και σκοποί σιγομουρμουρίζονται στους μερακλήδες χορευτές, τραγουδιστές και οργανοπαίχτες,

Η Κωνσταντινούπολη αποτέλεσε άλλο ένα επίκεντρο πολιτισμικών πρακτικών στα πλαίσια έμμεσων ή άμεσων επικοινωνιακών δικτύων. Κοντά στα πολίτικα συρτά και χασάπικα, όπως το γνωστό τραγούδι Σαν τα μάρμαρα της Πόλης, ή το πολίτικο χασάπικο του Καραγκιόζη, έρχονται να προστεθούν ο λημνιός χορός, ο ιμβριώτικος καρσιλαμάς, ο σιλιβριανός συρτός και οι σμυρναίικοι οργανικοί σκοποί.

Σημαντική είναι η θέση της Σμύρνης και γενικότερα της Μικρά Ασίας ως πηγή μουσικής τροφοδοσίας, «μήτρας μουσικής» για τα γύρω νησιά. Η Σμύρνη, όπως σημειώνει ο εθνομουσικολόγος Λάμπρος Λιάβας, "υπήρξε ο χώρος όπου η μακραίωνη μουσική παράδοση του Αιγαίου πέρασε μέσα από τα φίλτρα και επιδράσεις ιταλικές, γαλλικές, ρουμάνικες, σέρβικες, τουρκικές, περσικές, αρμένικες και γύφτικες! Στα στενά της Σμύρνης έσμιγαν παλιές βυζαντινές μπαλάντες με ιταλικές καντσονέτες, γαλλικές μελωδίες του συρμού, ρουμάνικες χόρες, σέρβικοι χοροί και τούρκικα σαρκιά. Ενώ στα καφέ αμάν έλληνες μουσικοί συνόδευαν αρμένηδες τραγουδιστές και γύφτισσες χορεύτριες, μπροστά σ’ ένα κοινό που αντιπροσώπευε όλες τις φυλές της Ανατολικής Μεσογείου."

Γιώτα Τηγανούρια- Αραβία

Το πρόγραμμα της εκδήλωσης

Μπαμ - Οργανικό
Κιουρτιλί Χιτασιάρ Σαζ Σεμάϊ
Ταταυλιανό συρτό
Αρχοντογυιός
Δώδεκα ευζωνάκια
Σαν τα μάρμαρα της Πόλης
Έλα φως μου
Μαχούρ Συρτό - οργανικό
Μαντηλάτος- οργανικό
Λιανοχορταρούδια - Σαλονίκη Ζωναράδικα
Βασίλεψε αυγερινός - Συγκαθιστός
Σεις ψηλές λιγνές κοπέλες - Μπαϊντούσκα
Γιαρ-γιαρ
Σταυρωτός
Της Τριανταφυλλιάς τα φ ύλλα
Πλατανίσιος
Αιδίνικο Οργανικό
Συλιμβριανό - Μπάλλος
Καλέ δεν με λυπάσαι
Κουκλάκι
Καροτσέρης - Οργανικό
Πέργαμος
Αρμενίτσα
Τα παιδιά της γειτονιάς σου
Τσακιτζής
Η χήρα
Μάτια μου
Ανεστάκι
Μακεδονικά Τραγούδια
Νησιώτικα